- reijo.lahtonen@metsakoneet.fi
0400-241371
Esittely

EtusivuUutisetKoneetKeskustelu
Haku:
< Edellinen | Seuraava >

FINNMETKO 2014

Olin ensimmäisen kerran metkossa 1994. Päätin tarkastella asiaa tuosta näkökulmasta. Miten ja mihin suuntaan ala on kehittynyt metko toisensa perään - parissa vuosikymmenessä?  

 

 

 

Jämsän Juokslahdesta perjantaina oli Metkoa kohti taivaltamassa 15 km katkeamaton autoletka

 

Kymmenet bussit kuljettivat maakunnista alan miehiä sanan äärelle - vaihtamaan kuulumisia 

 

PARATIISIA KOHTI

 
Tapahtui niin, että messuporttia lähestyi nuorimies, joka messuluetteloa jakavalle neidolle haastoi:

- mischäs päin se ponscshe on

Johon neitonen hymyillen: Seuraat tuota kujaa aivan perille asti...

Kaveri huikkasi ystävilleen käskevästi:


- tänne päin, paratiisia kohti.

 

Ilmassa oli runsaasti suhuässää ja askelluksessa keihäsmiehiltä tuttua ristiaskelta...


 

 

Kinkereiden kuvatuin kampe - näyttelyn Kingi

 

Kromia ja pyöreää pintaa...

 

Lisää kromia....

 

 

Valoa kansalle ja vielä ripaus kromia...

 


 

 

 

Messuvieraita kiinnostavaa teknistä dataa: 286 hevosvoimaa - omapaino 21.300 kg...

 

Ponsse panosti työnäytöksiin jälleen. 

Kuvan henkilöistä monelle kaatuvan puun näkeminen oli entuudestaan tuttua. Silti se kiinnosti. 

 

Ponsselaisten hymyt olivat herkässä... 


Porukkaa oli kuin - no en sano kuten balladissa "pohjolan pidot" - reilusti kuitenkin

 

Juha Vidgren haastoi voitokkaasti takavuosien hiitosuuruuden Harrin.

Leveä suksi ei upottanut kumpaisenkaan alla. Pintapaineilla on merkitystä. 

 

 

 

 

Uutta designia...

 

 

Design muutoksessa on aina haasteensa. 

Ilkikurisesti voisi todeta näidenkin olevan seuraavassa Metkossa vanhaa mallia.  

 

 

 

 

Vaikka maasto oli epätasainen - ohjaamo oli suorassa

Kuulutuksen mukaan ajonopeutta maastossa voidaan kasvattaa normi  2 km  per h vauhdista  - 5 km / h vauhtiin. Reilu tupla lisää vauhtia on paljon. Varsinkin jos on kiire. 

 

 

Palataanpa sitten kiiltävän auton kautta arkisempiin aiheisiin. 

 


 

 

Tällä tulee puut sahalla nätisti



Logsetin muodokkaat koneet ovat tulleet tutuiksi vuosien saatossa

 

Logsetin messuemäntä Johanna Loiri (toinen oik)  - ja komistukset kymenlaaksosta. 

Pelko lämpimän ruoan loppumisesta sai aikaan vaateen hymyn peittelylle. 


EcoLog oli messuportin vieressä - kopat ja kannet avoinna asiantuntijoiden analysointia varten


1994 vuodesta pöydän kannet ovat kehittyneet

 

Logman tuttuun tyyliin usean koneen voimin

1994 Logman oli juuri tullut markkinoille...


Logman ja Fixteri tiiviissä yhteistyössä - naapureina messuilla - yhdessä metsässä

 

 

Puu omalla massallaan huolehtii syötöstä. Loistokeksintö. 

 

 

Sampo 1046 esimerkki pitkäjänteisestä kehitystyöstä. Koko luokka sama - korskeahko design...

Toimi huom: 1994 metkossa kuulin huhua, että Sampokin olisi tulossa harvennuskonemarkkinoille

Sampo HR46 on muuttunut pyöreälinjaisemmaksi.  


 

Tarviketta oli myynnissä joka lähtöön...

 

Deeren tontti oli tutulla paikalla - sisääntulon vieressä. 

toimi huom: 1994 ei ollut suotavaa mennä metsään telojen kanssa.


Legendaarinen 1010 on saanut kokoa ja näköä - sekä pyörivän ohjaamon

Toim huom: 1994 Valmetin 838 Combista olin kuullut. Ohjaamon pyörimistä ajokoneessa silloin pidettiin humpuukina. Tivolivehkeenä. Mielipiteet ja tekniikka ovat muuttuneet. 

 

 

Kasipyöräinen Deere - kiiltäää pintaa

1994 aikoihin Norcarin kasipyöräiset motot olivat metsissä - niitä pidettiin kömpelöinä, raskaina - painovat 15 tonnia 


 

Oletko kuullut pintapaineisiin perustuvasta koneluokituksesta? 

 Siitä on syntynyt paine kasipyöräisiin - vaikka aiheesta ei paljoa julkisesti haastella. Vielä.  

 Kasipyöräisyyshän ei ole kuskien - eikä varsinkaan urakoitsijoiden toive. Remonttikulut, käyttökulut, telakulut ja siirtokulut kasvavat roimasti. Ketkä ovatkaan olleet pintapaine luokituksen "isäntinä"? - tiedätkö sinä - minä taidan arvata. Kovin myöhään asiasta keskustellaan. Jos sittenkään. Maksajahan on tunnetusti nöyrä. 


 

Jytäkän näköinen peli

 

 

 

Raudatonna - hampaaton

 

Silmä kovana topakasti seurattiin Nokia renkaiden työnöytästä...

 

...Tämän sortin tekniikka ja ihanne työpaino pysynyt 1994 lähtien kutakuinkin samana.

 

 

 

Moisio Forestilla oli oivallettu yksinkertainen idea. 

Patentti on vetämässä

yksinkertainen. Kieltämättä. 

 

 

Mittaus on keskeinen työvaihe. Sen ympärillä riittää tarinoita vuosisadan ajalta - ja kauempaakin. 

Metsäopetuksen tontilla oli rauhallista. Missä viipyy alan Yrittäjän Ammattitutkinto? 
Parturikoulussa harjoitetaan runsaasti kustannuslaskentaa. Onhan monella haaveena yrittäjyys.  Saksien hinta kuitenkin vain 300 euroa. - Niin - eikö ole jännä - itsekin tuumin että onko sakset noin kalliit? 

 

Profipro oli tutulla paikalla Metkossa. Konehuoneeseen oli tullut uusi nelisylinterinen voimapesä. 

Lisätietoja: www.profipro.fi

 

Logmerin uutuus kuormaajan ominaisuudet pääsevät parhaiten esille tositoimissa - savotalla. 
Messukävelijöiden silmiin olisi toivonut pistävän kukaties näyttelyn alhaisin kuormaajan painopiste. 

1994 olin Nokka metsäkoneiden esittelijänä - melkein samalla tontilla.
Esittelimme silloin Nokka Jokereita pari kappaletta ja yhden 6 WD moton. Siitä riittäisikin tarinaa....  


 

Telakaupan kasvu viimeisen vuosikymmenen aikana on ollut räjähdysmäinen. 

 

1994 telojen käyttö oli kriminalisoitua harvennuksella. Nokka 6WD herätti epäilystä - onko se liian suuri harvennukselle?  - 2,3 leveänä ja 11 tonnia painavana. 

Prosilva esitteli jälleen uutuuksia

 

 

 

Keslan kourassa oli nopean oloinen saha...

 

Nisulan pojilla oli iso ja näyttävä työnäytösalue. 

Komatsulla oli iso teltta ja  koneiden koeajomahdollisuus. 

 

Temppurata. Ohjaamo vinossa - kuski suorassa.

Ponssen osastolla sama temppurata oli rakennettu osoittamaan ohjaamon pysymisen suorassa vaikka maasto vaihtelee. Kumpi sitten konetta maksavalle asiakkaalle keskeisempi juttu? 
ALOITETAANKO RAIKAS JA RAKENTAVA KESKUSTELU? 

 

Ajokoneuutuus oli sisätiloissa - puulattialla. 


 

 

Metsäkoneissa riittää runsaasti teknistä informaatiota ostajalle tiedoksi saatettavaksi...

 

Jokohan seuraavassa Metkossa Komatsun motot ovat motovarustuksessa? 
Jos pintapaineet nousevat vahingossa liian suureen rooliin - telakoneethan korjaavat silloin potin. 

 

 

Komatsu kaivuri - pintapaineita tarkastellessa pyöräkoneet jäävät kauaksi...

Maansiirtokoneen tekninen data ostopäätöksen tueksi:
- Paino, joka määrittää käyttötarkoituksen - teho ja hinta

 

158.200 € / 21.350 kg  = 7,40 per kilo

 

Kysyntä ja tarjonta kohdanneet - myyty! 

 

 

 

Toisten työnteko - pölliauton kuormaamiskisa keräsi seurakuntaa melko mukavasti. 


Paanasen Sauli oli esittelemässä Nokka metsäpevaunua

 

Värimaailma tutun oloinen

 

Jäähallissa riitti tungosta ja tietäjiä

 

Ketosen tontilla oli esillä maailman metsistä tuttuja menetelmiä...katsokaapa taustalla olevaa kapistusta....


1000. Keto 150 - rosteri terillä - kullanvärisellä ulkokuorella. Kyllä kelpaa sillä Jukan puita karsia. 


Ponssse ikään kuiin varasti shown - tämä messusisäänkäyntikään ei sumenna näkemystä

 

Koneyrittäjäliiton tj Matti Peltola valistamassa edunvalvontatyön vaiheita kiinnostuneelle.

Toivotaan, että kuvassa vilistävät nuoret miehet tutkivat asioita tarkkaan ja käyttävät taskulaskinta ahkerasti. 

 

Oulaisissa valmistetaan kartioniveltappeja - Made in Finland. 

Konemerkkikohtaisilla varaosilla on tulevaisuudessa kysyntää. 

lisätietoja: http://www.ambonus.fi

 

UUTINEN! Rottne on tulossa Suomeen - jälleenmyyjä on hakusassa. Paperit vetämään. 

 

historian siipien havinaa

 

1989 KONEYRITTÄJÄ lehdessä silloinen Ky liiton tj Martin Lillandt:

"Työkoneiden hinnoittelussa perinteinen tarkastelu osoittaa, että eniten myytyjen harvestereiden kilohinnaksi näyttää muodostuvan 130 markkaa."

"On syytä muistuttaa, että hakkuukoneiden hinnat ajautuivat jatkuvan tuotekehitykisen ansiosta 70 luvun lopussa sellaiselle tasolle, että niiden käyttö ei ollut enää taloudellisesti järkevää. Vaikka hakkuukoneiden työllisyys on ollut viimevuonna hyvä - konekohtainen ansiot eivät ole nousseet riittävän suuriksi kohonneisiin pääomakuluihin verrattuna.

"Velkojen ei pitäisi ylittää ansioita ensimmäisenäkään vuonna. Hakkuukoneet ovat tulleet liian kalliiksi tarjolla oleviin ansioihin nähden."

 "Urakanantajien tulisikin kiinnittää enemmän huomiota hakkuukoneiden hintatasoon ja vähentää valmistajiinkohdistavaansa kehittämispainetta turhan hintapaineen välttämiseksi. Hakkuukoneisiin kohdistuva kehityspanos on suunnattava jatkossa niiden hintojen alentamiseen, jotta niiden käyttö muodostuu koneyrittäjille liiketaloudellisesti järkeväksi."


Kovaa tekstiä Koneyrittäjäliiton pääkirjoituksessa.


Metkossa sain käsiini uuden Koneyrittäjälehden. Mielenkiinnolla tarkasti toki miten sillä saralla on viestintä muuttunut. 

Nyt oli maltillisempi linja:

Messukahvilassa asiasta keskusteltiin leikkisään sävyyn. Pääkirjoituksessa keskityttiin historialliseen vuoteen; Alkukesä oli lämmin, kesäkuu oli kylmä, heinäkuu helteinen...

Kipenen ilkikurisesti keskustelijat tarttuivat pääkirjoituksen Metsäkirjaa käsittelevään kohtaan. Tuohitöitä ja sienien- ja marjan käyttöä opastavaa kirjaa kehoitettiin lukemaan. Liekkö viisautta - varautua pahimpaan hyvän sään aikaan? "Aika monelle 191 sivuisesta ja hyvin kuvitetetusta kirjasta olisi hyötyä." - Mainitsee päätoimittaja

Parissa vuosikymmenessä suunta on muuttunut - hyvään vain huonompaan - sen voi jokainen itse tuumia. 


 

 

Lopuksi pikkumausteita parin vuosikymmenen takaa: 

 

Kuin johdatuksesta messukentällä oli 1994 vuoden Ponsse. Tullut vaihtoikään. 

 

Ajatuksella ja hartaudella tuumittavaksi pari seuraavaa kuvaa: 

 

1994 tämä yksikkö maksoi Koneyrittäjäliiton lehden mukaan 1.450.000 mk (244.000 euroa)  

- hakkuutaksa tilaston mukaan oli 7,94

  244.000 / 7,94 = 30.730 kuutiota vastaa moton hintaa - (huom luvussa 7.94 teko ja ajo)

 

 

Hevosvoimat parissa vuosikymmenessä tuplaantuneet - kokoa ja näköä tullut runsaasti lisää.

2014 hakkuutaksan ollessa em vertailun mukaan 11,55 € (Metsäteho)

- jokainen voi huvikseen ynnätä, mikä olisi oltavat moisen Kingin hinta - suhteessa 20 vuoden takaiseen aikaan... 


Syntyisihän tuostakin mukavaa sytykettä keskustelutuokioon....


Oikein hyvää syksyä kaikille - huolehtikaa itsestänne. Kuntoilkaa. Metko metkolta sen merkityksen oivaltaa syvällisemmin.

Rakentavassa hengessä - keskustelua herätellen :) 

 

- Reijo