- reijo.lahtonen@metsakoneet.fi
0400-241371
Esittely

EtusivuUutisetKoneetKeskustelu
Haku:
< Edellinen | Seuraava >

Nolia 2011 / Uumaja

 Selkeä näyttelyluettelokartta - selkeästi hahmotettavassa mittakaavassa. Kukaan näytteilleasettaja ei joutunut pimentoon

Yksin ei tarvinnut tallustella...

 

Ruotsalaisten yksi metsäkoneylpeys - Gremo, esitteli tutuksi tullutta mallistoaan

Kuormatilaa joko levitetään tai korotetaan - eli molempia

Pitkien ajomatkojen helpottaja

Ponssen osastolla soittoa säesti traktori...Joka ei ole omin korvin ole kuullut, ei voi uskoa, miten hyvin diesel sopii musiikkiin 

Perinteistä puunkaatoakin nähtiin

Tehokaksikko näytöksessä

Näyttelyssä esiteltiin kaksi tapaa metsälannoitukseen - tässä yksi vaihtoehto...

Muutama viikko aikaisemmin Elmiassa ainoana isoisena olleen Ponssen tontilla päivitettiin kuulumisia...

Näyttelyn yksi uutuus. (kaikkiaan silmiin pisti kaksi) - Pamela on kokenut evoluution.

Mikkosen Oskari, 12 v - esitteli ammattimaisin ottein Ponssen uutuus kahvoja.

Kahvan käsiosan leveyksiä kerrottiin olevan kolmea kokoluokkaa. 

Kuorma oli ajettu osastolle ihmeteltäväksi

Ponssen tj Juho Nummela (toinen oik) kertasi kuulumisia

Pakoputkisto enteilee uusien päästöjen edellyttämien moottorityyppien rantautumista myös Vieremän koneisiin

Rekisterikilvestä päätellen Kruununmaalla on uusi kuningas. Elephant King

Sähköajokone "EL Forest" on saanut uutta ilmettä konepeittoon....

SCA Skog on kunnostautuvat uuden tekniikan kehitystyössä

 

Tigercat harvennusmoto

Tigercatin diileriverkosto on sangen laajalle levinnyt. Suomea kaikki vähän karsastavat. 

Puusta voi Ruotsissa jalostaa myös lehtitelineitä, jossa paperijaloste on hyvin esillä

Koneenkuljetusyksikkö (huom levikkeet)

Ruotsissa metsäyhtiöt korvaavat siirrot - näin ollen siirtokustannukset pyritään pitämään maltillisina.

Pikkuniksillä saadaan lavetti kavennettua myös kappaletavarakuljetukseen kelpaavaksi

Kiinalainen juttu

Pikkunäppärä energiakone.

Jäi selvittämättä - kumpi maksaa enemmän - Aasian alustakone vai suomalainen giljotiinikoura.

Messuväkeä riitti...

 

Logset - peltiauki

Ureamoottori

 Siisti koura,,,

Profin ohjaamossa tutkiskellaan tulevia

 Halmetojan Arskalla sitä on kohtuullisesti. Meinaan tietoa automatiikasta - muun muassa

Puun pilkkomista ennen hakkurin kitaan menoa. Milloinkohan puu poltetaan kokorunkona?

 Tässä se toinen vaihtoehto lannoitukseen...

 

 

Pikkukone ja iso kuorma. Nokka Jokerin ideologian jatkumo...

Perinteikäs taidonnäyte

 Toisena näyttelypäivänä seisoskeltiin kirjaimellisesti ruuhkassa. Viimeinen 7 kilometriä kesti lähes puolitoista tuntia.

Kolari? Ei - vaan Peppi Pitkätossusta tuttu Kling ja Klang poliisipari oli päättänyt suorittaa puhallusratsian näyttelyalueelle kääntyville.

 Men at work.

Metsätranssin Esko Savinainen paparazina jo ampuu - Seppo Alakutsin vielä lataillessa

 

 

 Moisio Forestin banderolli oli näyttävästi esillä - kuulemma ilmaveivillä heitetty

 

 Ruotsin suurin metsänomistaja oli näyttävästi esillä.

Pakko oli yksi mönkkäri kuvakin ottaa.

Kopteri ja haulikkomiehet. Cosa Nostra? Ei - vaan ruotsalaista savikiekkoammuntaa messuila.

Osaisipa tämä kone kertoa tarinansa...

Holmen - ruosalainen metsäjätti panostaa vahvasti ympäristöön ja sertifiointeihin. PEFC on tekoja, asennetta - ei juhlapuheita. Suomalaismetsissä - yhdeksän metsäkeskusalueen auditoinut Det Norske Veritas on myöntänyt sertifioinnin myös Holmenille.

http://www.holmen.com/Global/Documents/Sustainability/Certificates/Endorsement%20of%20Forest%20Certification%20-%20PEFC/En-Hallsta-PEFC.pdf

 

 

SP - ruosalainen kouraosaaja

Ruotsin kuskikisaa odotettiin vedet kielellä...

 "maailman vahvin ketju" - - no - kai se on uskottava kun niin sanotaan

 

 

ABAB - Allan Bruks AB - tekee tuloaa Suomen markkinoille

Mielenkiintoista nähdä, joko Metkossa kuvan hattumuoti rantautuu Jämsänkoskelle

Haketta voi olla monenlaista - eikä tässä taida olla edes kaikki vaihtoehdot...

Missäs toinen vetomoottori?

  Niin - miksiköhän niitä kalliita syöttömoottoreita ja vetorullia on yleensä molemmissa kynkissä? Voihan se olla "mahassakin"

Novotny - pikkukonevaihtoehto

Työtuolinäyttely

Siistiä työtä ja designia

Messukulkijan oli hyvä välillä levätä. Tiputuksessa kotipolttoista - 10 vuoden käräjätkö edessä?

Uskomattoman jykevä alusta nukkua - siinäpä oiva käyttökohde vanhoille teloille.
14.995 kruunua maksoi tämä

Näyttelyn toinen silmiin osunut uutuus - Oloforsin "gummitela" jolla voi päästellä myös asfaltilla.

Pitkän linjan messukone Metsätyön Hannu Hypen (oik) sorvin äärellä

Hypenin Hannulle kiitos pääosista!
Terv: Reijo, Seppo ja Esko

Logmanin yhdistelmäkone - kääntyvällä ohjaamolla

Tarkkaavaisimmat huomaavat tässä kuvassa kaksi mielenkiintoista seikkaa:
Kuskina Profi Pron Tiina Kustula, joka valloittaa Ranskan metsäkonemarkkinoita - 
- toinen mielenkiintoinen havainto on esitteen kantoapulainen.

Makkosen Jussi (vas) esittelemässä energiapuukorjuuseen ratkaisua.

Metsätranssin Esko Savinainen (vas) kyselemässä messukuulumisia Pentin Pajan Janne Häikiöltä

 

Polttopuuyksikkö kannolta terälle - saman värisesti.

Saha, jonka jalosteet välttyvät CE merkiltä 

Ruotsin markkinoilla kettinkejäkin on joka lähtöön ja väriin

 

Kotikentällä oleva Komatsu oli tuonut kappalemääräisesti mittavimman arsenaalin koneita.

Punakoneet valmiina näytökseen...

Lippujen heiluttelu motoilla ja ajokoneilla oli mukavaa katsottavaa - joku tosin vertasi asiaa rytmisen naisvoimisteluun.

Itse kaipaisin radikaalimpaa esittelyä - showta. MotoGB tapahtuman tyyppistä konevalmistajien välistä hyvähenkistä yhteenottoa.  Jokohan kohta olisi aika suotuisa - ja saataisiin erimerkkiset koneet vierekkäin? Silloin erottuisi koneiden ja kuskien ominaisuudet.

Moton kopissa on aina uteliaita

 

 Messukuskit valmiina uuteen jumppaesitykseen

Puukin katkeaa jumpan lomassa

Ajokoneiden tutkiskelun lomassa oli aikaa filosofointiin - viisaat istuvat varjossa

Jumppaesitys kiinnosti messuväkeä kovasti

Rosteria suojana...

Millainen on hyvä syöttöpyörä?

 

Tällainen...

 

..vai..

 

Vai...

Vai...

..vai...

vai... 

vai...

vai...

vai...

vai...

vai...

 

...vai?

Keto harvesterit ovat jättäneet syöttöpyörätuumailut muille - ja pitäytyvät perinteessä - pitävässä, mittatarkassa telasyötössä

 Kuin kaksi marjaa

Siesta...

 Logsetin ajokone vajaassa kuormassa

 

Pikkunäppärä moto

Yleiskonehaastaja - kynkät ja telit alhaana, kuin lähtökuopissa oleva satasen juoksija

 Eko Log tarjoaa kuskille erinomaista ergonomiaa

 Ohjaamo kohtisuorassa - esteetön näköala työmaalle

Kuormatila leviää...

 

Telakauppiaille konekehitys on ollut suotuisaa

Väkevä haastaja järeisiin hakkuisiin...

Jos tällaisen yksikön toisi keskisen suomen järeään päätehakkuukohteeseen - Löytyisiköhän Deere, Komatsu, Ponsse leiristä kilpailukykyä tuoda konetta viivalle? Siinä mitattaisiin koneita ilman viirien heiluttelua.

"Lokin" ominaisuuksia ei kannata esitellä perinteisissä puistometsähakkuissa..

...Kuski vaaterissa - työmaa suoraan edessä, esteettömänä.

 

"Elinikäinen takuu kouran letkuille" - lupaus, johon toistaiseksi kukaan ei ole vastannut...

...tarkennus: 10.000 tuntia tai viisivuotta. Tokihan tuossa vaiheessa työkone on vasta sisäänajettu ja edessä tuottavimmat tunnit.

Juu - voisihan tietty ilkikurisesti tuumia hyväksi mainostempuksi - loistoauton hintainen koura - ja sen kun saa myytyä, niin voihan niitä muutaman kympin letkunpätkiä laitella takuuseen. Viidakkorumpu tosin iskisi kipenen nilkkaan jos asia näin olisi ajateltu.

Pikku Rottne pellit auki

 

Ylikuumenemisen ensimmäinen merkki?
Muistanpa aikaa kun rahoitusta sai 0 % korolla. Se oli vuonna 2000... oli se aikaa.

 Rottnen loistava messutarjous; 60 kruunulla Eko Log lippis - johon kylkiäisenä sai hodarin juomineen. 6 euroa - ei paha.

Mitenkähän moinen onnistuisi Metkossa? Syöhän moinen messuravintolan tuottoa.

Kourien muotoilussa on edistytty aimo harppaus.

 

Isohko moto - Sininen

Ei näy tätä väriä suomalaismetsissä

Kopterikin pörräsi pitkin päivää

 

Siinä se on! Silta jota ei voi polttaa.

Deeren pelit rivissä. Etualalla melkoisen jytäkkä ajokki

Näytöskuormausta...

 Leveä kuormatila...

Simulaattoreilla kilvoitellaan...

Kilpailuhenkisyys kuuluu metsään

 Motot passissa

Avonainen pelti kiinnostaa aina

Ajokonerivistö...

Poissa on se aika kun "kymppikymppi" oli kuusipyöräinen

Muistan nähneeni ensimmäisen kerran 810 "timberin" keväällä 1994. On se siitä vähän muuttunut. 
Kehityssuunta herätti messupolulla keskutelua. Kukapa muistaa paljonko oli silloin koneen hinta - ja harvennustaksa? Molemmat muuttuneet likimain 50 % toinen ylös - toinen alas. 

 Työautoja...

Punaisten koneiden miehille sopivan värinen työauto...

Suomi ja Ruotsi EU:ssa molemmat. Vajaa 40 tuhatta euroa ruotsalainen maksaa tällaiseta  - paljonkohan suomalainen?

Jos minä olisi useamman ketjun koneyrittäjä - sanoisin kuskiloille, jotta se joka on kuluvan vuoden tuottoisin kuski - työtunti / mottimäärä / remonttiherkkyys mittarilla - ajeleepi ensi vuonna tällaisella työautolla.

 35 tonnin työväliauto...

Paljonkohan olisi hinta suomalaiselle ?

Tuottoisimmalle kuskille maistuisi varmaan tämäkin. Lavakate muotoiltu vähän komiammin...

 Liukkaan näköinen työauto - ainoa ettei pytty mahdu kyytiin - mutta.. sou vot - komealta näyttää. Kertakaikkiaan.